Çok zor zamanlardan geçtiğimize inandığım ve bunu ifade etmeye kelimelerimin de görece kifayetsiz kaldığı şu günlerde içim acıyarak yazıyorum ki; biz yetişkinlere göre çocuklar terör olaylarından şüphesiz ki daha çok ve farklı etkilenebiliyorlar.
Benzeri olayları direkt olarak deneyimleyen çocukların yaşayabilecekleri olumsuzluklara ek olarak; çocuklar bu olaylara televizyondan; sosyal medya araçlarından, okulda arkadaşlarının ya da öğretmenlerinin kendi aralarındaki konuşmalardan, evde aile içerisinde yapılan konuyla ilgili tartışmalardan dolaylı yoldan etkilenebiliyorken, yetişkinlerin olayla ilgili mimiklerinin etkisiyle olayı algılama biçimleri de şekillenebiliyor.
Peki;
Çocuklarla bu olaylar hakkında nasıl konuşmalıyız?
Bir koruma kalkanı oluşturup olayı saklamaya mı çalışmalıyız yoksa açıkça konuşmalı mıyız? Bunun derecesi ne olmalı?
Bizim bile anlamakta ve anlamlandırmakta zorlandığımız bu trajediyi çocukların anlamlandırma sürecinde onlara nasıl yardımcı olabiliriz?
Çocuklar nasıl tepki verebilirler? Ve biz onlara ne şekilde destek sağlayabiliriz?
1. Çocukların tepkisi?
1995 senesinde Oklahoma Şehri’nde 168 kişinin ölmesine 680’den fazla kişinin yaralanmasına sebep veren terör bombalama eyleminden 2 sene sonra çocuklarla yapılan bir araştırmada; çocukların %16’sının 2 seneye rağmen hala travma sonrası stres bozukluğu belirtileri gösterdiği kaydedilmiştir. Araştırmanın daha da ilginç boyutu, bu belirtileri gösteren çocukların Oklahoma şehrinde değil, bu şehre 100 mil (160,93 km) uzakta yaşamaları.
Travma sonrası stres bozukluğu genellikle yaşamsal tehdit oluşturan fiziksel/psikolojik zarara sebep veren olayların akabinde oluşabilecek psikolojik bir bozukluktur. Yetişkinlerde olduğu gibi çocuklarda da, dehşet verici olayı tekrar tekrar hatırlama/zihinsel olarak yeniden deneyimleme, kaçınma, hissizleşme ve uyarılma belirtileri gözlenirken; güncel araştırmalar çocuk ve ergenlerin yaş aralıklarına göre bu semptomların değişebileceğini ve çeşitlenebileceğini göstermiştir. Bu bozukluğa ve spesifik olarak çocuklar ve ergenlerdeki semptomlarına bir sonraki yazımda değineceğim.
2. Çocuklarda terör sonrası stres ve kaygı belirtilerinin oluşumunu tetikleyen risk faktörleri nelerdir?
Çocuklarla terör ve bombalama eylemleri sonrasında yapılan bilimsel çalışmalar temel olarak 2 risk faktörüne odaklanmıştır:
2.1. yüksek oranda konuyla ilgili televizyona/medya unsurlarına maruz kalmak
2.2. anne-babanın yüksek seviyedeki stress ve kaygısı (Anne ve babanın stres ve kaygı düzeyi çocuklarında oluşabilecek stres ve kaygı bozukluklarıyla ilişkilidir)
3. Çocukların terörle baş etme mekanizmalarını desteklemek için uzmanlar ve aileler neler yapabilirler?
Psikolog Doktor Gizem Çeviker
(Kaynak: Pfefferbaum, B., Seale, T., McDonald, N., Brandt, E., Rainwater, S., Maynard, B., Meierhoefer, B. & Miller, P. (2000). Posttraumatic stress two years after the Oklahoma City bombing in youths geographically distant from the explosion. Psychiatry, 63, 358-370, Monahon, C. (1997). Children and Trauma: A Guide for Parents and Professionals. San Francisco: Jossey Bass, görsel www.vice.com’dan alınmıştır)